سرخط خبرها

نویسنده بزرگ لاتین اعلام بازنشستگی کرد | «سکوتم را به تو تقدیم می‌کنم»

  • کد خبر: ۱۹۱۰۶۱
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
نویسنده بزرگ لاتین اعلام بازنشستگی کرد | «سکوتم را به تو تقدیم می‌کنم»
ماریو بارگاس یوسا، داستان‌نویس برنده نوبل، ‌گفت کتاب جدیدش که هفته آینده به بازار می‌آید آخرین اثر او خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، مشهورترین نویسنده زنده پرو و برنده جایزه نوبل ادبیات، ماریو بارگاس یوسا، اعلام کرد پس از نوشتن آخرین کتابش که درباره سارتر است بر ۷ دهه فعالیت ادبی خود نقطه پایان ‌می‌گذارد.

این نویسنده ۸۷ساله در پستی برای کتاب جدیدش با عنوان «سکوتم را به تو تقدیم می‌کنم» ‌(Le dedico mi silencio) نوشته است: این کتاب را تمام کرده‌ام و اکنون می‌خواهم مقاله‌ای درباره ژان پل سارتر، که معلم من در جوانی بود، بنویسم. این آخرین چیزی است که می‌نویسم.

از «سکوتم را به تو تقدیم می‌کنم» به‌عنوان نامه‌ای عاشقانه به پرو و موسیقی کریولا ــ که ترکیبی متفاوت از والس‌ اروپایی با تأثیرپذیری از موسیقی آفریقایی-پرویی و آند است ــ یاد شده است.

این نویسنده، روز پنجشنبه، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های اسپانیایی گفت احساس می‌کرده زمان کافی برای اتمام رمان بیست‌ویکمش نداشته باشد، اما امیدوار بوده بتواند به نوشتن ادامه دهد، و حالا، پس از آن، در حال اتمام مقاله‌ای درباره سارتر است.

او گفت: ۸۷ساله‌ام و، با وجود اینکه خوش‌بین هستم، فکر نمی‌کنم آن قدر عمر کنم که بتوانم برای خلق یک رمان جدید کار کنم، زیرا نوشتن آن ۳ یا ۴ سال طول می‌کشد. اما هرگز کار را متوقف نمی‌کنم و امیدوارم قدرت ادامه‌دادن تا پایان را داشته باشم.

بارگاس یوسا ــ که در مادرید زندگی می‌کند و دارای تابعیت دوگانه پرویی و اسپانیایی است ــ آخرین عضو بازمانده از پدیده ادبی آمریکای لاتین است که با عنوان «ال بوم» شناخته شده و در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با نوشته‌های گابریل گارسیا مارکز، کارلوس فوئنتس، خولیو کورتاسار و بسیاری دیگر انفجاری فرهنگی را رقم زد.

یوسا، از زمان انتشار نخستین کتابش با عنوان «شهر و سگ‌ها» در سال ۱۹۶۳ که در آن از رژیم خشونت‌بار لیما به‌عنوان یک جهان کوچک از درگیری و شکاف‌های نژادی، اجتماعی-اقتصادی و جغرافیایی یاد کرد، همواره چنین کرده و در آثارش به استفاده و سوء‌استفاده از قدرت (اعم از سیاسی، نظامی، نژادی، اقتصادی، اجتماعی و جنسی) پرداخته است.

بارگاس یوسا همچنین گفت: نکته مهم برای من همیشه رمان‌ها و مقاله‌های فرهنگ و ایده‌هایی است که سال‌ها به دفاع از آن‌ها پرداختم. افرادی که این اولویت‌ها را می‌دانند به مزخرفاتی که برخی عناصر مطبوعاتی درباره زندگی من می‌نویسند و اغلب ساختگی است توجه نمی‌کنند.

آکادمی نوبل با اعطای جایزه ادبیات خود به بارگاس یوسا در سال ۲۰۱۰ گفت این نویسنده را «به‌دلیل نقشه‌نگاری از ساختارهای قدرت و تصاویر پرشورَش از مقاومت، شورش و شکست افراد» شایسته دریافت این جایزه دانسته است.

«سکوتم را به تو تقدیم می‌کنم»، آخرین رمان یوسا، به زبان اسپانیایی در ۳۱۲ صفحه، از ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، به‌قیمت ۲۳ دلار توسط انتشارات آلفاگورا منتشر می‌شود.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->